Spinner
Stal jsem se sportovcem. Začal jsem v létě jezdit do práce na kole. Ale jenom v létě, sportovat je třeba s rozumem.
I tak jízda na kole není ideální řešení. Co když zrovna přijde kopec, když si chcete odpočinout?
Spinner je výhodnější řešení - tam jedete do kopce nebo z kopce kdy chcete.
Vypracoval jsem si proto rozbor cesty do práce, vyrobil jsem si spinner a začal na něm jezdit.
Úvod do problematiky
Podívejme se společně na profil tratě z domova do práce. Je naprosto jasné, že tento profil je nevyhovující,
neboť cesta do práce je zakončena dlouhým stoupáním, které způsobovalo, že jsem do práce přijížděl zpocený a zadýchaný.
Na spinneru je ovšem možno zátěž regulovat a přizpůsobit tak profil trati tak, aby lépe vyhovoval.
Navíc reálný profil trati není symetrický, takže podmínky pro cestu z práce a do práce byly rozdílné.
Vytvořil jsem si proto následující tři modely trati
(pro jednoduchost uvádím variantu z domova do práce, varianta z práce domů je zrcadlově obrácená):
Tréninkový model
Tento profil trati (zobrazen modře) je určen k aktivnímu tréninku během cesty do práce.
Rovný úsek na začátku byl prodloužen, aby měl organismus poránu dostatek času k zahřátí předtím,
než nastoupí zátěžová fáze cesty. Druhá fáze představuje aktivní zátěž organismu.
Po ní následuje klesání určené k uvolnění a trať končí opět delší rovinou sloužící ke zklidnění organismu a vydýchání.
Rekreační model
Tento profil trati (na grafu vyznačen žlutě) slouží k rekreační cestě do práce.
Konstantní mírná zátěž umožňuje naplno vychutnat celou cestu, prohlédnout si okolní krajinu a nadýchat se ranního vzduchu.
Šetřící model
Tento poslední profil (na grafu vyznačen zeleně) používám v případě, kdy potřebuji šetřit síly nebo se dostat do práce v krátkém čase.
Trvalé klesání umožňuje bez větší námahy dosáhnout poměrně vysoké rychlosti.
Výroba spinneru
Spinner je vyroben z ocelových jeklů. Jako setrvačník je použit setrvačník z dieselového motoru z autobusu Karosa,
ze kterého jsem sejmul ozubený věnec a nechal jej osoustružit. Tento setrvačník je nesen děleným nábojem,
jehož jedna polovina je pevně spojena se setrvačníkem a druhá s rozetou.
Obě poloviny náboje jsou spolu spojeny pružinovou bezpečnostní třecí spojkou. Setrvačník je opásán nylonovým popruhem.
Tento popruh je napínán pomocí šroubového mechanismu, čímž je umožněna plynulá regulace zátěže.
Výkresy spinneru:
|
|
|
detail náboje |
uchycení popruhu |
regulace zátěže |
Jízda na spinneru
Existuje jeden podstatný rozdíl mezi jízdou na kole a jízdou na spinneru.
Spinner se nenaklání v zatáčkách dovnitř oblouku jako kolo. Je proto třeba zpočátku jezdit do zatáček se zvýšenou opatrností.
Během několika dnů si ale na tento jev zvyknete a nebude vám činit problémy.
|