Spinner

celkový pohled na spinner

Stal jsem se sportovcem. Začal jsem v létě jezdit do práce na kole. Ale jenom v létě, sportovat je třeba s rozumem. I tak jízda na kole není ideální řešení. Co když zrovna přijde kopec, když si chcete odpočinout? Spinner je výhodnější řešení - tam jedete do kopce nebo z kopce kdy chcete. Vypracoval jsem si proto rozbor cesty do práce, vyrobil jsem si spinner a začal na něm jezdit.


Úvod do problematiky

Podívejme se společně na profil tratě z domova do práce. Je naprosto jasné, že tento profil je nevyhovující, neboť cesta do práce je zakončena dlouhým stoupáním, které způsobovalo, že jsem do práce přijížděl zpocený a zadýchaný.

skutečný profil trati

Na spinneru je ovšem možno zátěž regulovat a přizpůsobit tak profil trati tak, aby lépe vyhovoval. Navíc reálný profil trati není symetrický, takže podmínky pro cestu z práce a do práce byly rozdílné. Vytvořil jsem si proto následující tři modely trati (pro jednoduchost uvádím variantu z domova do práce, varianta z práce domů je zrcadlově obrácená):

Tréninkový model

Tento profil trati (zobrazen modře) je určen k aktivnímu tréninku během cesty do práce. Rovný úsek na začátku byl prodloužen, aby měl organismus poránu dostatek času k zahřátí předtím, než nastoupí zátěžová fáze cesty. Druhá fáze představuje aktivní zátěž organismu. Po ní následuje klesání určené k uvolnění a trať končí opět delší rovinou sloužící ke zklidnění organismu a vydýchání.

tréninkový profil trati

Rekreační model

Tento profil trati (na grafu vyznačen žlutě) slouží k rekreační cestě do práce. Konstantní mírná zátěž umožňuje naplno vychutnat celou cestu, prohlédnout si okolní krajinu a nadýchat se ranního vzduchu.

rekreační profil trati

Šetřící model

Tento poslední profil (na grafu vyznačen zeleně) používám v případě, kdy potřebuji šetřit síly nebo se dostat do práce v krátkém čase. Trvalé klesání umožňuje bez větší námahy dosáhnout poměrně vysoké rychlosti.

šetřící profil trati

Výroba spinneru

Spinner je vyroben z ocelových jeklů. Jako setrvačník je použit setrvačník z dieselového motoru z autobusu Karosa, ze kterého jsem sejmul ozubený věnec a nechal jej osoustružit. Tento setrvačník je nesen děleným nábojem, jehož jedna polovina je pevně spojena se setrvačníkem a druhá s rozetou. Obě poloviny náboje jsou spolu spojeny pružinovou bezpečnostní třecí spojkou. Setrvačník je opásán nylonovým popruhem. Tento popruh je napínán pomocí šroubového mechanismu, čímž je umožněna plynulá regulace zátěže.

Výkresy spinneru:

detail náboje uchycení popruhu regulace zátěže
detail náboje uchycení popruhu regulace zátěže

Jízda na spinneru

Existuje jeden podstatný rozdíl mezi jízdou na kole a jízdou na spinneru. Spinner se nenaklání v zatáčkách dovnitř oblouku jako kolo. Je proto třeba zpočátku jezdit do zatáček se zvýšenou opatrností. Během několika dnů si ale na tento jev zvyknete a nebude vám činit problémy.

cesta do práce

P15/1, K15 - prosinec 2006, naposledy aktualizováno: září 2015